وبینارها و همایش‌های مجازی

راز فرش مقصود کاشانی رمزگشایی شد

نخستین کرسی علمی فرش دستباف ایران با حضور پژوهشگران، محققان، هنرمندان و دانشجویان حوزه فرش در دانشگاه کاشان برگزار شد.

نخستین کرسی علمی فرش دستباف ایران امروز با حضور پژوهشگران، محققان، هنرمندان و دانشجویان حوزه فرش در دانشگاه کاشان  برگزار شد.
این نشست با هدف ارائه نقطه نظرات  علمی در حوزه فرش و حقایق تاریخی آن برگزار شد و در نخستین نشست در رابطه با فرش‌های مقصود کاشانی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در این نشست عضو کمیته هنری کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی  با اشاره به اهداف برگزاری این کرسی‌ها اظهار داشت: لازم است حقایقی که درباره فرش وجود دارد روشنگری شود. کتیبه به کار رفته شده در فرش و گره نامتقارن و تعداد گره‌های بافته شده و تار و پود ابریشمی در فرش مقصود کاشانی از جمله دلایلی است که می‌توان گفت این فرش در منطقه کاشان بافته شده است.

امیرحسین چیت‌سازیان افزود: هر یک از دو فرش مقصود کاشانی 60 متر مربع طول داشته و هر دو فرش کتیبه مقصود کاشانی نام دارد و از سوی دیگر نیز سال بافت فرش نیز به سال 946 قمری برمی‌گردد و گره نامتقارن و چله‌کشی آن نیز فارسی و تار و پود فرش ابریشمی و پرز پشمی است.

وی با بیان اینکه هر کدام از این دو فرش 33میلیون گره بافته شده دارد گفت: براساس نظر کارشناسان از هفت تا 16 سال زمان بافت فرش‌ها طول کشیده است که به معنی آن است که در این مدت باید عده‌ای مسلط و ماهر به سنت بافت فارسی در محیطی آرام و مناسب در صورتی که مسائل جانبی آن فراهم باشند آن را ببافند.

چیت‌سازیان به موضوع استفاده نشدن گره نامتقارن در بافت برخی از فرش‌ها با عنوان مقصود کاشانی اشاره کرد و افزود:این موارد نشان از آن است که فرش‌های مقصود کاشانی در منطقه کاشان بافته شده و از طرفی وقتی که کسی فرش سفارش می‌دهد در فرش نام او بافته می‌شود یا در آن فرمانی از شاه نوشته و یا اینکه در کتاب و سندی معتبر در آن زمان نوشته می‌شود.

در این نشست جمعی از اساتید و صاحب‌نظران فرش دستباف کشور از جمله حمید کارگر مدیر شرکت فرش آستان قدس رضوی و ریاست سابق مرکزملی فرش، مهدی کشاورز افشار استاد دانشگاه تربیت مدرس  و استاد تورج ژوله محقق برجسته فرش و عضوکمیته هنرهای صناعی فرهنگستان هنر به نقد و بررسی فرش دستباف  پرداختند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.