روز ملی فرش دستباف

بیاییم بر نقاط اشتراک فرش و صنایع دستی تاکید کنیم 

سایت اطلاع رسانی فرش ایران (کارپتور)

ذریه زهرا، فعال صنایع دستی، و دانش‌آموخته فرش کارشناسی ارشد پژوهش هنر با گرایش طراحی نقوش سنتی است او سال‌ها در اداره کل فرش و صنایع دستی روستایی وزارت جهاد در حوزه فنی-مهندسی، آموزش و مهارت افزایی فعالیت داشته است. ذریه زهرا ده سال نیز در موسسه آموزشی فرش موسسه علمی کاربردی خدمت موثر کرده است. در حال حاضر نیز مشغول به فعالیت در زمینه طراحی و تولید صنایع دستی و توسعه آن است. 

فرش جزیی از صنایع دستی و غیر قابل تفکیک از آن است 
قطعا به این امر واقفید که در تعبیر و تعریف کلان و بین‌المللی، صنایع دستی مجموعه محصولات و تولیداتی که با کمک دست و ابزار و وسایل ساده دستی تولید می‌شود و بر اساس چنین تعریفی، به لحاظ فنی و اجرایی محصولات صنایع دستی هیچ گونه تفاوتی با فرش ندارند و از این منظر غیرقابل تفکیک است. همین امر هم باعث گردیده تا در سال ۱۹۶۴ میلادی، شورای جهانی صنایع دستی روز ۱۰ ژوئن را به عنوان روز جهانی صنایع دستی (تمام بدون تفکیک همه رشته‌های صنایع دستی از جمله فرش) اعلام کند. تفکیکی که عملا در کشور ما صورت پذیرفته تنها به واسطه توجه به حجم عظیم تولید و میزان مبادلات تجاری و جامعه مخاطب است که یک قرارداد عرفی تلقی شده و جنبه علمی و منطقی قابل قبولی ندارد. جامعه فرش کشور بر اساس همین تعریف می‌تواند از روز جهانی صنایع دستی حداکثر استفاده را به عمل آورد.  

انتخاب روز ملی فرش همزمان با روز جهانی صنایع دستی انتخابی شتابزده بوده است 
اما در مورد روز ملی فرش دستباف ایران، اولا باید گفت که تداخل آن با روز جهانی صنایع دستی نوعی کم‌توجهی به هر دو موضوع محسوب شده و برعکس انتظار امکان مضاعفی را در اختیار فرش کشور قرار نخواهد داد. ثانیا مناسبت‌های مهم و متعدد دیگری وجود دارند که تطابق و همراهی و موضوعیت مستقیم و بیشتری با فرش دستباف ایران دارند و از این نگاه انتخاب ۲۰ خرداد شتابزده و مطالعه نشده است. کما اینکه روز اول تا هشتم شهریور طی چندین سال اخیر، اختصاص به برگزاری نمایشگاه های تخصصی فرش و صنایع دستی داشته است.

بیاییم بر نقاط اشتراک فرش و صنایع دستی تاکید کنیم 
از دیگر سو هم‌گروهی فرش و صنایع دستی و کنار هم قرار گرفتن آ‌ن‌ها حتما به سود هر دو خواهد بود. این ما دست اندرکاران در حوزه‌های مختلف هستیم که به جدایی این مجموعه و خاص و عام کردن رشته‌های صنایع دستی دامن می زنیم. تبعات بد ماجرا و این تفرق نامیمون، قشری برخورد کردن در بزرگداشت آن روز است. در عین حال حمایت‌ها و توجهات متولیان امر هم برهنرمندان و صنعتگران این دو حوزه پراکنده و  اندک و بی‌تاثیر و کم بهره خواهد بود.
به عنوان جمع‌بندی معتقدم. لازم است با حضور و دخالت دستاندرکاران، روز مناسبتری را برای این امر و نه فقط به نام فرش بلکه تحت عنوان فراگیر صنایع دستی، انتخاب نمود. آری، باتفاق جهان می‌توان گرفت.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.