حرف‌هایی که نباید زد!

ظرفیت افزایش صادرات فرش ایران به یک میلیارد دلار!!

براساس آمارهای موجود(!) نزدیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات واقعی فرش ایران است اما آنچه که ثبت می‌شود کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است.!

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه فرش تولیدی ما باید حاصل توجه به کیفیت، قیمت و صادرات محوری در تولید باشد، گفت: امروز می‌توان از استارتاپ های موجود در دنیا برای معرفی محصول و شناخت ذائقه مشتریان استفاده کرد.

سید جواد حسینی‌کیا نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در همایش توسعه صادرات فرش ایران گفت: تولیدکنندگان فرش هنرمند هستند و می‌توانند تمدن ایرانی را به دنیا معرفی کنند. تولیدکنندگان این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال و ارز آوری، فرهنگ ایرانی را ترویج می‌کنند. درخواست ما این است که به جایگاه واقعی خود در دنیا دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید فرشی تولید کنیم که حاصل سه کلمه باشد، گفت: کیفیت بالا، قیمت ارزان و صادرات محور بودن همان سه کلمه هستند. گاهی مواقع اگر کاری به کار تولید نداشته باشیم تولید مسیر خود را پیدا می‌کند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که موانع تولید برداریم

حسینی‌کیا با اشاره به اینکه باید گره‌ها را از روی دست و پای صنعت فرش برداریم، گفت: در زمان حاضر باید پرسید که سهم قاچاق در این حوزه چقدر است؟ براساس آمارهای موجود نزدیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات واقعی است اما آنچه که ثبت می‌شود کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است. نگاه بلند مدت صادرات فرش تا افق ۱۴۰۴ باید بیش از یک میلیارد دلار باشد. باید براساس ذائقه مشتریان بازار صادراتی تولید انجام دهیم. امروز می‌توان از استارتاپ های موجود در دنیا برای معرفی محصول و شناخت ذاعقه مشتریان استفاده کرد.

وی افزود: صنعت فرش می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاری باشد اما نیاز دارد که اطلاع‌رسانی بهتری انجام شود. ضمن اینکه در بحث قانون‌گذاری اعلام آمادگی می‌کنیم. تولیدکنندگان در خط مقدم اقتصاد قرار دارند و در صنعت فرش بحث گسترش فرهنگ نیز مطرح است. لازم است فعالان این حوزه برای گسترش جهانی خود کار تکی را کنار بگذارند و با یکدیگر کار کنند.

افسانه محرابی مدیر کل دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صمت نیز در این همایش گفت: از ابتدای دهه پنجاه شمسی تولید فرش ماشینی در ایران آغاز شد. در حاضر ۲۸ هزار شغل به صورت مستقیم در این زمینه ایجاد شده است.

به گفته وی، چالش‌های موجود در این حوزه جدی نیست و ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صادرات وجود دارد. در بحث کوچک بودن واحدها باید گفت که تکنولوژی آنها به روز است و تنها با تشکیل کنسرسیوم ها و رفع موانع صادرات می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فرش ایران به عراق، افغانستان، پاکستان و چین و ... صادر می‌شود که امیدوار هستیم با توسعه صادرات کشورهای اروپایی نیز در سبد صادرات فرش ابران قرارگیرند. برای افزایش صادرات حمایت از تولید لازم است. همچنین بانک مرکزی نیز باید در جهت مقابله به تحریم‌ها مساعدت داشته باشد.

محرابی افزود: تولیدکنندگان نیز باید از ظرفیت‌های خود برای حضور در بازارهای هدف استفاده کنند. ما پیشنهاد همکاری در حوزه تامین مواد اولیه و نوآوری را داریم. انتظار ما از همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوط این است که در زمینه نقل و انتقال پول، شناخت بازارها و حمل و نقل همکاری‌های لازم را داشته باشند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.