'گزارش

بمناسبت هفته صنایع دستی:

کردستان؛ سرزمین هنرهای هزار رنگ

از خراطی تا گلیم بافی، از فرش‌بافی تا نازک کاری، از ارغوان بافی تا کلاش بافی، از سفالگری تا شال‌بافی، از چاقو سازی تا نرم نای و ... همگی هنر دست مردمان هنرمند کردستانی است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

استان کردستان بە سبب صنایع دستی و هنرهای دستی‌اش بسیار مشهور است و هر مسافری کە پا بە این دیار هنر و فرهنگ می‌گذارد از باغ هنر کردها اثری بە یادگار می‌برد.

صنایع دستی کردستان، انعکاسی است از طبیعت زیبای کردستان که با ذهن خلاق و هنرمندانه مردمان کرد درآمیختە و بدون هیچ طرح و نقش قبلی و به صورت خودجوش و بداهه در هم آمیخته تا روایت‌گر زندگی کُردها در زمان‌های بس دور باشد.

در گذشته‌هایی بس دور زمانیکه راه‌های سخت و صعب‌العبور کردستان، اجازه رفت‌و آمد و برقراری ارتباط راحت با دنیای اطراف را از کردستانی‌ها صلب کرده بود؛ مردم خوش ذوق و هنرمند این خطه برای تامین مایحتاج زندگی خود، آستین همت را بالا زده و با دستان هنرمند خود از طبیعی‌ترین و بدوی‌ترین وسایل محصولاتی را تولید کردند و طرحی زیبا درانداختند که امروزه در دنیا مشهور است.

تولیدات دستبافتی که شاید در گذر از پیچ و خم تاریخ حضورشان در زندگی کمرنگ‌تر شده باشد؛ اما شناسنامه‌ای شده که کردستان را جهانی کرده است.

۲۰ تا ۲۷ خرداد هفتەای متعلق به نگاره‌ها و دستبافته‌های رنگین و پر نقش و نگار در دنیا است که لمس آن‌ها، لمس زندگی و زیبایی است، سازه‌های دست‌بافتی که عشق را در خود جای داده‌اند و از دل روزمرگی‌های انسان سربرآورده‌اند تا به دنیا رنگ و بویی دیگر ببخشند.

از جمله رشته‌های صنایع دستی که به ثبت ملی رسیده‌اند می‌توان به خراطی، ساز سازی، گلیم بافی، شالبافی، نازک کاری، ارغوان بافی، اروسی سازی، کلاش بافی، سفال‌گری سنتی، زیورآلات سنتی، چاقو سازی، نرم‌نای و ... اشاره کرد.

در سال گذشته ۱۵ اثر از صنایع دستی استان کردستان موفق به دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت ملی صنایع دستی شدند.

طی یک سال گذشته شهر آرمرده بانه به عنوان شهر ملی شالبافی، دیوزناو به عنوان روستای ملی ارغوان بافی و کاکوی سفلی به عنوان روستای گلیم بافی ثبت ملی شده‌اند.


محصولات صنایع‌دستی کردستان قابلیت عرضه در بازارهای ملی و بین‌المللی را دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت: کردستان یکی از مناطق مستعد برای تولید و عرضه صنایع‌دستی در کشور است و قابلیت عرضه محصولات این استان در بازارهای ملی و بین‌المللی وجود دارد.

یعقوب گویلیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صنایع‌دستی استان کردستان با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد از جمله بار فرهنگی غنی و متنوع، می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه صنعت گردشگری و شکوفایی اقتصادی استان ایفا کند.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، تعداد شاغلین صنایع‌دستی استان را بیش از ۲۸هزار نفر بیان کرد و افزود: خوشبختانه هنرمندان و به‌ویژه بانوان کردستانی توانسته‌اند نقشی محوری در تولید و خلق محصولات بی‌بدیل و ایجاد اشتغال داشته باشند.

وی یادآور شد: لازمه زنده نگه‌داشتن، توسعه و ترویج صنایع‌دستی در این استان حمایت از هنرمندان این حوزه است.

گویلیان، عنوان کرد: امیدواریم با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات، زمینه معرفی و عرضه هرچه بهتر و بیشتر آثار هنرمندان توانمند استان فراهم شود.

برچسب ها: کردستان -
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.