فرش در جهان

افتتاح نمایشگاه قالین دستی(فرش دستباف) افغانستان در تهران!!

قالین های عتیقه و تاریخی که به قالین های روسی معروف است در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه قالین دست بافت(فرش دستباف) افغانستان با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در مجموعه فرهنگی گلسار تهران گشایش یافت. 

امیری، مسئول برگزاری این نمایشگاه می گوید: ۱۵ قطعه قالین دست بافت، ۳۰ قطعه قالیچه و گلیم، ۶۰ قطعه گلیم پادری و رومیزی مجموعه ای از آثار نفیس هنر دستان بافنده های چیره دست افغانستانی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

هدف ما از برگزاری این نمایشگاه ترویج و گسترش صنایع دستی مردم افغانستان است

امیری گفت: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه ترویج و گسترش صنایع دستی مردم افغانستان است و ما می خواستیم که نقش و نگارهای جدیدی که در قالین های افغانستان به کار گرفته شده را در معرض دید عموم قرار دهیم.
قالین های عتیقه و تاریخی که قدمت ۲۰۰ ساله دارد و به قالین های روسی معروف است در این نمایشگاه حضور دارد.
قالین یکی از صنعت‌های تاریخی و باستانی مردم افغانستان است که قدمت تاریخی ۹هزار ساله دارد. براساس اسناد و تحقیقاتی که صورت گرفته، بافت قالین در افغانستان به تمدن آریایی‌ها برمی‌گردد. در آن زمان افغانستان با تولید بهترین پشم گوسفند، انواع قالین‌ها و فرش‌های زینتی جهان را می‌بافتند.

قالین‌های نوعی چون قرقین آقچه، چوب‌باش هراتی، بلوچی، قزل اعیاق، دوتارگل، ادرسکن، ساورقی، قلعه‌ی زال، انده‌خوی، واس‌برکلی، قالین گل پلیت‌دار، دولت‌آبادی، تخته‌رنگ، خال‌محمدی، قالین خواجه‌روشنایی، قالین باغچه‌کندزی و… از قالین‌های مشهور سنتی افغانستان‌ هستند.

 

 

پی‌نوشت:
کارپتور: شگفت آور و دردناک است که در هفته صنایع دستی ایران و در فاصله کوتاهی از روز ملی فرش ایران، شاهد افتتاح نمایشگاه قالی‌های افغانستانی در قلب ایران، در مجموعه فرهنگی گلسار تهران هستیم!! آن هم با حضور مدیر کل اداره ارشاد اسلامی استان تهران! (محمد خراسانی زاده) نمایشگاهی که برگزارکننده اش به صراحت و جسارت تمام، هدف از این اقدام را نه «معرفی» هنر ملت همسایه بلکه «ترویج و گسترش قالی افغانستانی» عنوان می کند. در حالی که بازار فرش کشور از فرشهای قاچاق چینی و افغانستانی پر شده و فریاد بافندگان و تولیدکنندگان فرش کشور از وجود قالی های قاچاق افغانستانی در سطح بازار و بیکار شدن بخش بزرگی از بافندگان کشور، به آسمان بلند است برگزاری این نمایشگاه و افتتاح رسمی آن توسط یکی از مدیران کل دولتی غیر قابل فهم و توجیه است. این سوال جدی ذهن را بخود مشغول می کند که آیا اداره ارشاد متوجه این معنا بوده که حضور در افتتاحیه این نمایشگاه بیه معنی رسمیت بخشیدن به حضور قالی های قاچاق افغانستانی در ایران است؟ یا بدون کمترین تفکر و یا مشورتی با دستگاه متولی و یا اصناف این بخش خود را بازیچه دست برگزار کنندگان کرده است؟ اصولا این سوال مطرح است که مجوز برگزاری این نمایشگاه توسط چه ارگانی صادر شده است؟ نکند خود ارشاد به صدور مجوز برگزاری مبادرت کرده است؟ اگر چنین باشد واقعا باید به حال دستاندرکاران فرش کشور بابت چنین مدیرانی گریست. سازمان ارشاد استان تهران با این اقدام خود را در مضان اتهام قرار داده است و از این بابت باید برای روشن شدن افکار عمومی و دستاندرکاران فرش توضیحات کافی ارایه کند. بهتر است دستگاه متولی فرش کشور بجای طرح‌های بازیگوشانه و تخیلی‌ای مثل وارد کردن فرش کشور به فضای متاورس!! که اساسا هنوز زیر ساختهای قابل دسترسی حتی در کشورهای پیشرفته ندارد، ببیند زیر گوشش چه بر سر فرش کشور می رود.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.