تشکل‌ها

چالش‌های پیش روی فرش در قم بررسی شد

کاهش شدید صادرات فرش دستباف

طی جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان فرش دستباف کشور در قم، مهمترین موانع پیش روی صنعت فرش بحث و بررسی شد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دستباف کشور در سومین اجلاسیه مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران که قبل از ظهر شنبه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قم برگزار شد با اشاره به مشکل‌ها و موانعی که در مسیر تولید و صادرات فرش دستباف قرار دارد گفت: رفع موانع موجود بر سر راه هنر صنعت کشور تنها در اختیار دولتمردان می‌باشد، و هیچ‌کس به غیر از دولت توانایی برطرف کردن مشکلات فعالان فرش را ندارد.

احمد کریمی اصفهانی اظهار داشت: مساله اصلی فرش صادرات است و تولید این محصول زمانی شکل می‌گیرد که از بازار مصرف پررونقی برخوردار باشد.
وی با بیان اینکه جامعه فرش دستباف از ضعیف‌ترین قشرها به شمار می‌آیند افزود: اگر دل سوز فرش دستباف هستیم، باید به مساله صادرات توجه کنیم.
رئیس صادرکنندگان فرش دستباف همچنین بیان داشت: ما تشکل‌های بخش خصوصی هرگز نمی‌توانیم مسائلی نظیر تعرفه، نمایشگاه، تعهد ارزی و همچنین مرجوعی فرش را حل و فصل کنیم، این موضوع‌ها باید با مذاکره و از طریق دولت حل شود.
کریمی اصفهانی همچنین با تاکید بر اینکه فعالان فرش تنها قشری هستند که به جز افتخار هیچ چیز دیگری برای دولت نداشتند گفت: نشان تجاری فرش به صورت اختصاصی برای ایران است، ما نباید سنگ به سینه بزنیم، بلکه دولتمردان باید جلو بیفتند و اقدام‌های لازم را برای حل مشکلات فرش انجام دهند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: برغم تلاش‌های بی‌وقفه تشکل‌های فرش هیچ خروجی و نتیجه‌ای برای این کالای مهم صادراتی به دست نیامده، ما باید جواب مخاطبان خود که در دیگر کشورها هستند را داده و سفارش‌گیری را سامان بدهیم.
کریمی اصفهانی با اشاره به کاهش قابل توجه حجم صادرات فرش دستباف کشور یادآور شد: در حالی که در سال ۷۳، درآمد حاصل از صادرات این کالا یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار و معادل ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور بود، این رقم به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسیده است.
وی با بیان اینکه به غیر دولت هیچکس دیگری امکان برداشتن موانع تولید و صادرات فرش را ندارد گفت: دولت باید به جای فرش ماشینی، فرش دستباف را مورد حمایت قرار دهد، چون بی‌توجهی به فرش دستباف، در دنیا تبعاتی را به همراه دارد، و به آن ضربه وارد می‌کند.
وی تاکید کرد: اگر قرار باشد، ما روزی را به عنوان روز ملی فرش داشته باشیم، این روز فقط باید مختص فرش دستباف باشد.
رئیس صادرکنندگان فرش ضرورت ارائه تسهیلات مورد نیاز به فرش دستباف را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: رقبای فرش دستباف ایران از سوی دولت‌های خود تسهیلات خوبی را دریافت می‌کنند، همچنین بخشی از هزینه‌های نمایشگاه‌های فرش نیز از طرف دولت‌ها تامین می‌شود.

 

دولت برای پیشرفت فرش دستباف با تشکل‌ها تعامل کند
رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف قم نیز جلسه تعامل دولت با بخش خصوصی و تشکل‌های فرش دستباف را ضروری دانست و گفت: اگر دولت با بخش خصوصی تعامل نداشته باشد، افرادی که تخصصی ندارند، قوانینی مشخص می‌کنند که باعث توقف پیشرفت‌هایمان می‌شود.

ابوالفضل صادقی اظهار داشت: قوانین دست و پاگیری که سر راه فرش دستباف قرار گرفته، تولید و صادرات آن را با مشکل جدی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه اطلاعات صحیحی از صادرات این محصول وجود ندارد افزود: معیار سنجش دولت نیز اعداد و ارقام صادرات است، از این رو تسهیلات لازم را به تولیدکنندگان نمی‌دهد.
صادقی ادامه داد: از سویی دیگر، قیمت مواد اولیه و همچنین دستمزدها بالا می‌رود، و با توجه به حمایت نکردن دولت، مشکل‌های زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شود.
رئیس بافندگان فرش دستباف قم تصریح کرد: در صورتی که دولت با تولیدکنندگان تعامل نداشته باشد، افرادی که کارشناس نیستند و تخصصی ندارند برای ما قوانینی تعیین می‌کنند که نه تنها پیشرفت نمی‌کنیم، بلکه فعالیت‌هایمان نیز متوقف خواهد شد.
صادقی با اشاره به اهمیت فرش دستباف در بحث اشتغال خاطرنشان کرد: دولت نرخ تهیه مواد اولیه و تهیه ابریشم را از ۲۰ به ۲۶ درصد افزایش داده، و مصوبه‌ای که برای بازگرداندن این نرخ به ۲۰ درصد بود را نیز لحاظ نکرده است.
وی گفت: افرادی که تخصصی در امور ابریشم ندارند، برای منافع خود و گرفتن امتیازهایی از دولت بحث نوقان‌داری و تولید داخل را مطرح می‌کنند، ما نیز اعلام می‌کنیم، ابریشم تولید داخل کفایت نمی‌کند، خودمان ابریشم ۱۰۰ درصد را تولید خواهیم کرد، نخ و مواد اولیه را نیز داریم.
رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان بیان داشت: نمی‌توانیم کیفیت را فدای این بکنیم که برخی‌ها در داخل ابریشم تولید می‌کنند، فرش جایگاه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارد باید مسئولان بهای بیشتری بدهند، ما بنگاه‌های خصوصی یا تشکل‌های فرش زورمان به دولت نمی‌رسد دولت گاها از افرادی حمایت می‌کند که به فرش ضربه می‌زنند.
وی یادآور شد: در بحث فرش‌های ماشینی که به جای دستباف عرضه می‌شود، جلسه‌های متعددی داشتیم، شکایت کرده و وکیل گرفتیم و حتی در جلسه‌های استاندارد فرش دستباف که در کرج برگزار شد نیز شرکت کردیم.
صادقی ادامه داد: دولت بر استاندارد فرش‌های ماشینی نظارت ندارد، برای حمایت از حقوق مصرف کننده که در همه دنیا مساله مهمی است، فرش‌های ماشینی باید دارای لوگو باشند.
وی گفت: برای اینکه بتوانیم در زمینه فرش صادرات و اشتغال‌زایی داشته باشیم، و این هنر صنعت ملی را به جایگاهی برسانیم که ارزآوری خوبی داشته باشد، باید از جانب دولت حمایت‌های جدی‌تری صورت گیرد.

بازرس اتحادیه صادرکنندگان فرش نیز گفت: در شرایطی که مصرف روزانه ابریشم فرش دستباف کشور ۸۵۰ تَن است، تنها ۱۵۰ تُن تولید داریم و با ۷۰۰ تُن کسری مواجه هستیم.
جواد الیاسی افزود: آیا به خاطر ۱۵ هزار نوغان‌دار باید یک میلیون بافنده ضرر بدهند؟، ما با پیمانکار و حتی با رئیس جمهور نیز مکاتبه‌هایی داشتیم، و درخواست کردیم، ۸۵۰ تُن ظرف پنج سال تامین شود ولی ابریشم تولیدی واقعا داخلی باشد.

 

شبیه‌سازی فرش دستباف ایران، ضربه شدیدی به این کالای تولیدی می‌زند
مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی قم نیز با تاکید بر اینکه شبیه‌سازی فرش دستباف ایران، ضربه شدیدی به این کالای تولیدی می‌زند گفت: اتحادیه صادرکنندگان فرش، این موضوع حقوقی را با گرفتن وکیل پیگیری می‌کند.
مجید اخوان همچنین با ذکر این نکته که نمایشگاه دائمی فرش استان همچنان محقق نشده گفت: هزینه‌ای برای تکمیل آن لازم است، ضمنا واگذاری آن نیز به عنوان یک ملک دولتی تلقی شده‌است.

رئیس انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم نیز خاطرنشان کرد: قبلا در تشکلی که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فرش مدیریت می‌شد، امکان ثبت طرح‌های فرش وجود داشت و در ۲ خاستگاه مالکیت معنوی و صنعتی این قابلیت را داشتیم.
علی اصغر خوشگفتار مقدم ادامه داد: ولی از اواخر سال گذشته، اداره مالکیت معنوی و صنعتی زیر بار این موضوع نمی‌رود، از این رو فرش‌های تقلبی می‌تواند وجود داشته باشد.
وی نگاه مجدانه دولت به این موضوع را خواستار شد و بیان کرد: اگر این موضوع حل نشود، همه داشته‌های فرش کشور از بین خواهد رفت.

توکلی، یکی از اعضای تولید کنندگان فرش دستباف کشور هم در این جلسه گفت: فرش های دستباف ایران که نیاز به مرجوعی یا رفو کاری دارند اجازه ورود به ایران داده نمی‌شود و همین مسئله سبب شده تا رفو کاری در ترکیه صورت و اشتغالزایی هم همان جا صورت گیرد.
وی افزود: این هنر صنعت برای دو میلیون نفر اشتغالزایی کرده و حدود ۸ میلیون نفر از سر سفره آن نان می خورند.

موانع گمرکی، مشکلات بر سر راه صدور و تمدید کارت بانکی و تغییر سیاست‌های ارزی، از جمله نکاتی بود که تولید کنندگان فرش دستباف در این جلسه مطرح کردند و آن را مهمترین تهدیدات صنعت فرش دانستند.

پیش از این دو جلسه مجمع فرش دستباف ایران در تهران و اصفهان برگزار شده بود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.