'گزارش

نماینده رییس جمهور: فرش دوروی ابریشم راز و جرگلان حمایت می‌شود

نماینده تام‌الاختیار رییس جمهور گفت: فرش دوروی ابریشمی روستای "دویدوخ" شهرستان راز و جرگلان، به عنوان هنر منحصر به فرد مردم این خطه مرزی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که به نمایندگی از رییس جمهور به شهرستان مرزی راز و جرگلان سفر کرده است، روز پنجشنبه در یکی از کارگاه های بافندگی فرش دوروی ابریشم دویدوخ، در جمع بافندگان این روستا حضور یافت.

وی با بیان اینکه صنایع دستی، به عنوان یکی از مولفه های مهم توسعه اقتصادی، نیاز به حمایت ویژه دارد، اظهار داشت: فرش دویدوخ باید حمایت شود و اولویت قرار دادن صنایع دستی و هنرهای منحصر به فرد مانند بافت این نوع فرش، توسعه اقتصادی منطقه را در پی خواهد داشت.

وی با تحسین هنرمندان و بافندگان فرش دوروی تمام ابریشم، از زحمات بافندگان این روستا برای تولید این نوع فرش ممتاز، که آوازه جهانی یافته است، قدردانی کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از خانه بهداشت این روستا بازدید کرد.

دویدوخ یکی از روستاهای ترکمن نشین در بخش جرگلان شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی است.

مبدع و بافنده اصلی فرش دوروی ابریشمی یکی از بانوان اهل این روستا بوده است که اکنون عده زیادی از اهالی این روستا به بافت این صنایع دستی می پردازند.

قالیچه های دورو ابریشمی دویدوخ جرگلان، شهرت جهانی دارد و به اقصی نقاط دنیا صادر می شود.

جنس مواد فرش دوروی دویدوخ از ابریشم خالص است که الیاف ابریشم به کار رفته در آن نیز تولید خود بافندگان فرش است که در همین روستا نیز رنگرزی می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه هیات دولت صبح امروز وارد خراسان شمالی شد و به عنوان نماینده تام الاختیار رییس جمهور، از طرح ها و مراکز مختلف شهرستان مرزی راز و جرگلان بازدید میدانی کرده و از نزدیک با مشکلات اهالی این منطقه آشنا شد.   

دیدار با اقشار مردم و حضور در نشست شورای اداری راز و جرگلان از برنامه های سفر وزیر بهداشت به این شهرستان است که عصر امروز این مشکلات را در نشست شورای اداری خراسان شمالی، که با حضور رییس جمهور و اعضای هیات دولت در بجنورد برگزار می شود، مطرح خواهد کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز پنجشنبه در بیست و ششمین سفر استانی دولت سیزدهم، وارد بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی شد.

رئیس جمهور را در این سفر وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان محیط زیست، معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس جمهور همراهی می‌کنند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.  

خراسان شمالی در سال ۸۳، پس از تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، در جغرافیای سیاسی کشور پدیدار شد.

شهرستان راز و جرگلان با ۷۰ هزار نفر جمعیت از داشتن بیمارستان بی‌بهره است و مردم این منطقه ناگزیرند برای دریافت خدمات درمانی فاصله ۱۵۰ کیلومتری آن تا شهرستان مانه و سملقان و یا بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را طی کنند.  

این شهرستان که در شمالی‌ترین نقطه استان قرار دارد، هم مرز با کشور ترکمنستان بوده و دارای ۳ بخش مرکزی، جرگلان و غلامان است.

پی‌نوشت:
نکته جالب و البته نگران‌کننده این است که از یک طرف متولی فرش کشور دایما دنبال برگزاری نشست و عقد تفاهمنامه های بی نتیجه با سایر ارگانها است و از طرف دیگر وزیر بهداشت و درمان به عنوان نماینده "تام‌الاختیار" رئیس جمهور در دیدار از کارگاه‌های قالیبافی قول حمایت از فرش دویدوخ و دستاندرکاران آن را می‌دهد. در این میان طنز تلخ آنجاست که در خود خبر آمده که شهرستان 70 هزار نفری راز و جرگلان بیمارستان ندارد و مردم منطقه برای دریافت خدمات درمانی باید 150 کیلومتر فاصله تا مانه و سملقان را طی کنند. آیا بهتر نیست وزیر بهداشت به مشکل اساسی بهداشت و درمان اهالی منطقه که موضوع مسئولیت ایشان است و ابزارها و امکانات آن را تحت اختیار دارد بپردازد و از دادن وعده حمایت از قالی دویدوخ که کمترین ابزار آن را در اختیار ندارد بپرهیزد؟ بهتر بود ایشان حتی اگر قصد دخالت در امر غیر تخصصی خود را به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور داشت، بجای قول و وعده حمایتی که تحقق آن تقریبا غیر قابل باور است، با همراهی متخصصین فرش به بررسی، گردآوری و اولویت بندی مشکلات ایشان و تنها قول انتقال موضوع به رئیس جمهور را می داد؟ از همه اینها بهتر، مطلوب‌تر و ممکن‌تر اینکه ایشان قول رفع مشکلات بهداشت و درمان بافندگان را که یکی از اصلی‌ترین دغدغه این روزهای آنان است را می‌داد که هم معقول باشد هم ممکن!
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.