مرکز ملی فرش ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران: نباید گذاشت بازار ایران، در اختیار رقبا قرار گیرد

ميليون ها دلار ارز واقعی را به كشورشان برگردانیم

 

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

 در نشست صبح روز هشتم تیر ماه، رئیس مرکز ملی فرش و رییس و اعضای انجمن صنفی رفوگران فرش دستباف، مشکلات حوزه رفوگران، از جمله بیمه قالیبافان، قانون مالیات های مستقیم (ماده ۱۴۲) مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به فعالیت دو میلیون قالیباف در کشور، درباره قطع بیمه برخی قالیبافان و نحوه بازگرداندن آن، تشریح کرد: مرکز ملی فرش پیگیر این موضوع هست. طبق قانون باید نماینده وزارت صمت و سازمان صمت استان‌ها همراه نماینده بیمه باشند و نماینده بیمه نمی‌تواند خودسر بیمه قالیبافان را قطع کند. هر کسی که واقعا به کار بافت ادامه می‌داده و بیمه‌اش قطع شده، بعد از مکاتبه با مرکز ملی فرش، مجدداً بیمه‌اش وصل شده است.

رافع ادامه داد: حدود ۲۶۰ هزار نفر بیمه شده قالی بافی در حوزه تامین اجتماعی هستند. ۴۶۰ هزار نفر هم به صندوق بیمه عشایر و روستایی اسم داده شده و بودجه آن ها هم صادر شد، اما در کمال تاسف، این صندوق ترک فعل کرد و ما هم چنان تلاش می کنیم تا این موضوع را حل کنیم.

 همان گونه که قبلا اعلام کردیم افرادی که قالیباف هستند و به اشتباه بیمه آن‌ها قطع شده، باید از مرکز ملی فرش یا سازمان صمت استان خودشان پیگیری کنند تا این مشکل رفع شود. تاکنون هم مواردی بوده که حق با قالیباف بوده و مشکل برطرف شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: بارها اعلام و پیگیر بوده ام که در بحث بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرش دستباف چند قانون مزاحم وجود دارد. از یک‌سو تحریم‌های اقتصادی، بازارهای فرش ایرانی را محدود کرده است از سوی دیگر، قواعد گمرکی، اجازه بازگشت فرش‌های صادراتی در سال‌های قبل به شکل مرجوعی را نمی‌دهد و برای عبور موقت فرش از گمرکات برای خدمات پس از فروش و تعمیر هم مشکلای وجود دارد اگر خودتحریمی‌های رفع نشود با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم بود در این رابطه تاکنون پیگیری هایی از طریق وزارت صمت انجام شده و در کمیسیون اقتصادی نهاد ریاست جمهوری در حال بررسی است و قسمتی هم باید در مجلس بررسی شود. اما درخواست ما این است که هر چه زودتر این دو قانون مزاحم کسب و کار برداشته شود.

وی افزود: مشكل فرش های مرجوعي و معافیت مالیاتی کارگاه های فرش دستباف، صنایع دستی، شرکت های تعاونی و اتحادیه های تولیدی از دیگر مطالبات ذینفعان این حوزه است، نباید گذاشت بازار ایران، در اختیار رقبا قرار گیرد.

حسن مزینانی، رئیس انجمن صنفی رفوگران فرش دستباف در این خصوص گفت:  وجود رقبای خارجي، افق روشنی را در پيش روي اين رشته نمی گشايد. در واقع رقباي خارجی با كپی برداری از شيوه های مرمت ايران، فرش های قديمی و نفيس را از اروپا و امريكا می گيرند و با تعمير آن، به قيمت هايی چندين برابر قيمت خود فرش، به آنان باز می گردانند. حال كشورهايی نظير چين، هند، افغانستان، پاكستان و... ميدان دار شده و گوی سبقت را از ايران ربوده اند. اين كشورها قوانين دست و پاگير برای ورود و خروج فرش های قديمی و مندرس ندارند، نيروی كارشان ارزان است و كار تعمير را هم از ايران ياد گرفته‌اند.

وی گفت: رفوگری امروزه در صنعت فرش جهانی، جايگاه مناسب يافته و از اهميتی صد چندان برخوردار شده است. اما اين هنر ملی كه ريشه‌های آن به ايران و ايرانيان بازمی گردد در همين روزگار است كه تكه فرش های قديمی توسط رفوگران، مرمت و بازسازی و با قيمت های چندين برابر قيمت اصلی در بازارهای جهانی و حراج های گوناگون به فروش می رسند، حال آن که رفوگران در داخل کشور، احوال مساعدی ندارند و نه تنها از اين بازار پرسود سهمی نمی برند كه تعدادشان هر روز كاهش می يابد، بی‌آنكه جانشينی در خور بيابند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.