گزارش

صادرات عملا صفر است!

نایب رییس اتحادیه فرش دستباف با بیان اینکه تحریم های داخلی و خارجی باعث شد که صادرات فرش عملا صفر شود، گفت: مقرر شده در سال ۱۴۰۳ رویه بازگشت ارز صادراتی برای حوزه فرش دستباف مجدد فعال شود.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

حامد چمن رخ نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در مورد وضعیت فرش دستباف اظهار کرد: در حال حاضر فروش فرش دستباف چه در داخل و چه در خارج با رکود مواجه شده است؛ این رکود نیز ناشی از تحریم‌های داخلی و خارجی است که موجب شده صادرات و فروش فرش همچنان با افت شدید مواجه باشد.

وی افزود: تحریم داخلی یعنی سیاست‌های غلطی که سیاست مداران ما در سالیان اخیر بدون توجه به ماهیت فرش دستباف در نظر گرفتند و باعث شدند بسیاری از فعالان حوزه فرش دستباف از این صنعت بروند که از جمله این سیاست‌ها بازگشت ارز صادراتی است. این در حالیست که به نظر عمده کارشناسان لغو سیاست رفع تعهد ارزی در حوزه فرش دستباف می‌تواند اثرات زیادی در افزایش صادرات داشته باشد اما همچنان بزرگترین مانع صادراتی ما محسوب می‌شود.

چمن رخ ادامه داد: البته بر اساس بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده بود که سیاست بازگشت ارز صادرات در این حوزه صرفاً به بحث مواد اولیه تقلیل یابد اما تا بهمن ماه این بند قانونی اجرایی نشد و نکته مهم‌تر آنکه قرار شده برای سال ۱۴۰۳ مجدداً صادرکنندگان موظف به بازگشت ارز صادراتی شوند! یعنی سیاست گذار حتی حاضر نشد در سال ۱۴۰۲ رویه لغو رفع تعهد ارزی برای صادرات فرش دستباف را امتحان کنند تا ببیند کاهش بازگشت ارز می‌تواند به رونق صادرات کمک کند یا خیر. تا بهمن ماه معطل نگه داشتند و دقیقاً زمانی این قانون را اجرا کردند که اعلام شد برای سال ۱۴۰۳ دوباره قرار است سیاست رفع تعهد ارزی اجرایی شود.

وی به تحریم خارجی اشاره کرد و گفت: بلافاصله بعد از تحریم‌های نفتی و موشکی، سومین تحریم مربوط به فرش دستباف بود. از این رو تعجب می‌کنم که چرا سیاست گذاران و شورای امنیت ملی به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهند زیرا این مساله یک مساله امنیتی است. فعالان حوزه فرش دستباف در حال بیکار شدن هستند و اثرات این بیکاری در سال ۱۴۰۳ به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در مورد میزان تولید اظهار کرد: از سویی دیگر نیز دولت آمارهای تولید و صادرات را شفاف اعلام نمی‌کند و اگرچه مکاتباتی با مرکز ملی فرش و سازمان توسعه تجارت داشته‌ایم اما از این نهادها ارائه آمار به اتحادیه خودداری می‌کنند. اما به طور کلی برآورد ما از بدنه داخلی نشان می‌دهد که با افت ۷۰ درصدی در تولید مواجه هستیم در حالی که مرکز ملی فرش رشد ۳۰ درصدی تولید را اعلام می‌کند و من نمی‌دانم در شرایطی که همه در حال کاهش تولید هستند، این رشد تولید از کدام بخش حاصل شده است؟

چمن رخ در خصوص صادرات هم گفت: در بخش صادرات نیز گمرک ایران هنوز هیچ آماری ارائه نکرده است اما اما برآوردها نشان می‌دهد که در ۹ ماهه ۱۴۰۲ در مجموع ۳۵ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشته‌ایم و این در حالیست که در سالیان دور ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم. حتی در حدود سال ۱۳۷۴ حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف صورت گرفته بود. بنابراین در حال حاضر صادرات فرش دستباف عملاً صفر است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.