گزارش

نمایش فرش‌های رضوی در موزه فرش ایران

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

همزمان با «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی» و در آستانه ولادت حضرت رضا(ع) سه فرش رضوی در موزه فرش ایران به نمایش درآمد. این نمایشگاه از 29 اردیبهشت به مدت یکماه برپا خواهد بود.

با همکاری «شرکت فرش آستان قدس رضوی» و «موزه فرش ایران» سه تخته فرش منتسب به بارگاه رضوی (فرش ضامن آهو و دو فرش پرده‌ای مربوط به ورودی‌های دارالسیاده و ایوان طلای حرم مطهر) در موزه فرش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

این سه تخته فرش از ۲۹ اردیبهشت (روز جهانی موزه و میراث فرهنگی) و در آستانه ولادت امام هشتم(ع) در موزه فرش ایران (واقع در تهران، تقاطع خیابان فاطمی و خیابان کارگر) به نمایش درآمده و تا یک‌ماه در معرض دید علاقه‌مندان خواهد بود.

با همکاری «شرکت فرش آستان قدس رضوی» و «موزه فرش ایران» و در اجرای تفاهم‌نامه منعقدشده بین دو نهاد، سه تخته فرش منتسب به بارگاه رضوی در موزه فرش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

یکی از این فرش‌ها با نام «ضامن آهو» در رجشمار 70 و در اندازه ۱۸۰ در ۲۶۰ سانتیمتر با تارهای ابریشمی و پرز کرک و ابریشم در مدت حدود ۲ سال در کارگاه شرکت فرش آستان قدس رضوی بافته شده استطراحی این فرش را «ایران حدادگر» و بافت آن را «نادر افشارفر» بر عهده داشته است.

دو قطعه دیگر نیز از فرش‌های پرده‌ای حرم هستند که در کرمان و با نقشه درختی بافته شده است. وجود شکافی عمودی در وسط برای استفاده روی درهای ورودی متناسب‌سازی شده‌اند.

فرش سردر ایوان ورودی دارالسیاده صحن گوهرشاد در اندازه 244 در 314 سانتیمتر و رجشمار 30 و فرش در ورودی ایوان طلا در صحن جمهوری در اندازه 212 در 305 سانتیمتر و رجشمار 40 بافته شده است.

این سه تخته فرش از 29 اردیبهشت (روز جهانی موزه و میراث فرهنگی) و در آستانه ولادت امام هشتم(ع) در موزه فرش ایران (واقع در تهران، تقاطع خیابان فاطمی و خیابان کارگر) به نمایش درآمده و تا یک‌ماه در معرض دید علاقه‌مندان خواهد بود.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.