گزارش

فرش ایران با این دوستان نیازی به دشمن ندارد!!

رافع: حوزه فرش دستباف در برخورداری دانش روز از دنیا عقب است!!

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور 
علیرضا قادری

فرحناز رافع در اختتامیه جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دستباف در زنجان با مردود شمردن روال آموزش در فرش کشور گفت: «متأسفانه آموزش‌ها در این حوزه طبق روال گذشته انجام می‌شود و این خوب نیست!... امروز باید آموزش‌ها در حوزه فرش با "دانش روز" منطبق باشد.»

او در ادامه به تلاش های صورت گرفته برای راه‌اندازی مراکز رشد و خانه‌های خلاق پرداخت و گفت: «در همین راستا یکی از برنامه‌ها، "اجرای پرتابل ماشین پشم" (!!) است.»

رافع در ادامه مطالب گنگ و پراکنده گویی مشوش، شرط بازیابی جایگاه واقعی فرش ایران در جهان را "مسلح شدن به ابزار نوین" قلمداد کرد.

وی بدون توجه به مفهوم اشتغال، این موضوع را جزئی از زنجیره فرش دستباف معرفی کرد و با متهم کردن دستاندرکاران به عدم شناخت زنجیره فرش گفت: «زنجیره فرش دست‌باف ایرانی محدود به بافت فرش نیست و با شناخت این زنجیره می‌توان در عرصه اشتغال‌زایی نیز گام‌های مؤثری برداشت.»

او از یک سو فرش ایران را "کالای ۱۰۰ درصد اقتصاد مقاومتی" نامیده و از سوی دیگر واردات دانه‌های رنگ‌زا و خروج ارز از کشور را منافی کالای اقتصاد مقاومتی خواند!

رافع با حائز اهمیت خواندن طراحی فرش دستباف گفت: "باید(!) نگاه‌مان به سلایق به‌روز و مسلح شدن به ابزارهای نوین باشد.»

وی برای اثبات بی اطلاعی عمیق خود از فرش و مسائل مرتبط با آن با اشاره به اینکه: «در بحث برخورداری از "دانش روز" در حوزه فرش دست‌باف از دنیا عقب هستیم...» مدعی شد که: «دنیا در این عرصه به نوآوری‌های قابل توجهی دست یافته است!»

براستی این واژه های پر تکرار "ابزار نوین" و "دانش روز" مورد اشاره رئیس مرکز ملی فرش چیست که هم جای آن در آموزش خالی است هم در طراحی و هم در شناخت زنجیره؟
این استفاده بی معنای مکرر و مهوع از این عبارات، که بیش از هر چیز نشاندهنده بی اطلاعی گوینده از مفهوم "دانش" و "ابزار" است، کدام مخاطب است؟
آیا دستگاه عریض و طویل وزارت صمت هیچ دفتر و دستکی برای نظارت بر برنامه ها و اقدامات مدیران خود، و پیگیری ادعاهای آنان و ارزیابی میزان اثربخشی و کارآیی ایشان را ندارد؟
پاسخ روشن است: خیر! که اگر می داشت و می بود چنین افرادی را حاکم بر سرنوشت یکی از مهم ترین مولفه های فرهنگی و هنری کشور نمی کرد.

عین خبر وبگاه تحلیل بازار و خبر مشابه خبرگزاری مهر، به شرح زیر است:

خبر سایت تحلیل بازار:

رئیس مرکز ملی فرش ایران: 
حوزه فرش دستباف در برخورداری دانش روز از دنیا عقب است

زنجان-رئیس مرکز ملی فرش ایران،گفت: در بحث برخورداری از دانش روز در حوزه فرش دست‌باف از دنیا عقب هستیم، این در حالی است که دنیا در این عرصه به نوآوری‌های قابل توجهی دست یافته است.

فرحناز رافع عصر چهارشنبه در آئین اختتامیه جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دست‌باف و پنجمین جشنواره تجلیل از فعالان حوزه فرش دست‌باف استان که در سالن اجتماعات شهید نوری جهاد دانشگاهی زنجان برگزار شد،گفت: امروز باید به سمتی حرکت کنیم که آموزش‌ها در حوزه فرش با دانش روز منطبق باشد.

وی ابراز کرد: متأسفانه آموزش‌ها در این حوزه طبق روال گذشته انجام می‌شود و این خوب نیست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، از تلاش برای راه‌اندازی مراکز رشد و خانه‌های خلاق خبر داد و گفت:در همین راستا یکی از برنامه‌ها، اجرای پرتابل ماشین پشم است.

رافع تاکید کرد: تا زمانی که حوزه فرش دست‌باف به ابزار نوین مسلح نشود، نمی‌توان انتظار داشت که فرش دست‌باف ایران بتواند جایگاه واقعی خود را در دنیا بازیابد.

وی گفت: زنجیره فرش دست‌باف ایرانی محدود به بافت فرش نیست و با شناخت این زنجیره می‌توان در عرصه اشتغال‌زایی نیز گام‌های مؤثری برداشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، با بیان اینکه فرش کالای ۱۰۰ درصد اقتصاد مقاومتی بوده و باید در همه ابعاد همین نگاه اقتصاد مقاومتی بر ان معطوف باشد، بیان داشت: یکی از دغدغه‌های امروز در حوزه فرش، واردات دانه‌های رنگ‌زا به دلیل کاهش و یا توقف مراکز تولیدکننده این دانه‌ها در برخی از استان‌ها هستیم که همین امر باعث شده است تا در این حوزه شاهد خروج ارز از کشور باشیم که این امر با یک کالای اقتصاد مقاومتی منافات دارد.

رافع ابراز کرد: طراحی در حوزه فرش دست‌باف بسیار حائز اهمیت است و در این خصوص باید نگاه‌مان به سلایق به‌روز و مسلح شدن به ابزارهای نوین باشد.

وی افزود: در بحث برخورداری از دانش روز در حوزه فرش دست‌باف از دنیا عقب هستیم، این در حالی است که دنیا در این عرصه به نوآوری‌های قابل توجهی دست یافته است.

 

 

خبر خبرگزاری مهر:

رئیس مرکز ملی فرش ایران:
آموزش‌ها در حوزه فرش با دانش روز منطبق باشد

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در حال حاضر آموزش در حوزه فرش طبق روال گذشته بوده و این آموزش‌ها به دور از دانش روز انجام می‌شود.

فرحناز رافع ظهر چهارشنبه در آئین اختتامیه جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دست‌باف و پنجمین جشنواره تجلیل از فعالان حوزه فرش دست‌باف استان که در سالن اجتماعات شهید نوری جهاد دانشگاهی زنجان برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز باید به سمتی حرکت کنیم که آموزش‌ها در حوزه فرش با دانش روز منطبق باشد، گفت: متأسفانه شواهد حاکی از آن است که آموزش‌ها در این حوزه طبق روال گذشته انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه فرش کالای صد درصد اقتصاد مقاومتی بوده و باید در همه ابعاد همین نگاه اقتصاد مقاومتی بر ان معطوف باشد، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های امروز در حوزه فرش، واردات دانه‌های رنگ‌زا به دلیل کاهش و یا توقف مراکز تولیدکننده این دانه‌ها در برخی از استان‌ها هستیم که همین امر باعث شده است تا در این حوزه شاهد خروج ارز از کشور باشیم که این امر با یک کالای اقتصاد مقاومتی منافات دارد.

رافع با اشاره به اینکه هدف آموزش فقط مربوط به مباحث حوزه فرش‌بافی نبوده و این امر باید در سایر موارد این حوزه از جمله اصلاح نژاد دامی که از پشم آن در فرش‌بافی استفاده می‌شود، تعمیم داده شود، افزود: فارغ از مباحث آموزشی، یکی از مواردی که در حوزه فرش دست‌باف باید مورد توجه قرار گیرد، به کار بردن خلاقیت و نوآوری است و این بدان معنی است که فعالان این عرصه باید تن به تغییر در این زمینه دهند.

این مسئول، طراحی در حوزه فرش دست‌باف را بسیار حائز اهمیت دانست و با بیان اینکه در این خصوص باید نگاه‌مان به سلایق به‌روز و مسلح شدن به ابزارهای نوین باشد، ادامه داد: همه ما به این موضوع اشرافیت کامل داریم که در بحث برخورداری از دانش روز در حوزه فرش دست‌باف از دنیا عقب هستیم، این در حالی است که دنیا در این عرصه به نوآوری‌های قابل توجهی دست یافته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه از تلاش برای راه‌اندازی مراکز رشد و خانه‌های خلاق خبر داد و با یادآوری اینکه در همین راستا یکی از برنامه‌ها، اجرای پرتابل ماشین پشم است، تصریح کرد: تا زمانی که حوزه فرش دست‌باف به ابزار نوین مسلح نشود، نمی‌توان انتظار داشت که فرش دست‌باف ایران بتواند جایگاه واقعی خود را در دنیا بازیابد.

رافع همچنین زنجیره فرش دست‌باف ایرانی را محدود به بافت فرش ندانست و با اشاره به اینکه با شناخت این زنجیره می‌توان در عرصه اشتغال‌زایی نیز گام‌های مؤثری برداشت، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در این زمینه به موفقیت‌های روزافزونی دست یابیم، ابتدا به ساکن اقدام به ایجاد دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی و نیز توسعه صادرات غیرنفتی به واسطه فرش دست‌باف کرده‌ایم.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.