نقد و نظر

نمایشگاه فرش عرسین در موزه فرش از نگاه تورج ژوله

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

بازرگانی فرش عرسین با همکاری موزه فرش ایران، اقدام به برگزاری نمایشگاهی از نمونه آثار ارزشمند قالی ایران مبادرت ورزیده است. این نمایشگاه که از جمعه 27 بهمن ماه تا جمعه 4 اسفند ماه 1402 به مدت یک هفته در موزه فرش در حال برگزاری است، مورد توجه دوستداران هنر قالیبافی ایران قرار گرفته است. استاد تورج ژوله از پژوهشگران نام آشنای فرش ایران از جمله بازدیدکنندگان این نمایشگاه بوده است. او در صفحه اینستاگرام خود گزارش کوتاهی از بازدید خود را منتشر کرده که خواندن آن را خالی از لطف ندیدیم. با هم بخوانیم:

جمعه بیست و هفتم بهمن ماه هزارو چهارصدو دو/
امروز موزه فرش ایران میزبان رویدادی اختصاصی و متفاوت از سوی بازرگانی فرش عرسین بود.
به غیر از قالی های نوبافت وبزرگ پارچه از سلطان آباد، تعدادی قالی های موزه ای نیز در طبقه دوم و بخش حوضخانه به نمایش درآمده بود که بر سایر آثار نمایش داده شده غلبه داشتند و به حق، نام بُردارند که تصاویر آنها را به اشتراک می گذارم.

یک قالی بزرگ حدود شصت متری و پُر حشمت از کرمان، دو قالیچه تصویریِ چشم نواز از کاشان، یک قالیچه مثال زدنی از کرمانشاه شامل دوکناره و سَرانداز و میانه که یک پارچه بافته شده با کتیبه ای که قدمتی بیش از یکصدو هفتاد سال را نشان می داد،

یک قالیچه از بیجار که حاشیه آن منقوش به کلّه های گوزن بود و یک قالی بزرگ و دلفریب از سلطان آباد قدیم.

اما حضور یک قالی بزرگ متعلق به گروهی مشهور از ترکیه (عثمانی) که به احتمال زیاد به اواخر قرن شانزده یا اوایل هفده میلادی تعلق دارد، چشم گیر و خیره کننده بود. و البته اجرای زنده و زیبای موسیقی کلاسیک در مقابل یک قالی زیبای کرمان، فضایی دلنشین به رویداد امروز داده بود.

از همه اینها که بگذریم، شاید دلنشین تر و زیبا، دیدن دوباره بخش حوضخانه موزه فرش با قالی های بزرگ که زیبایی سال های گذشته را دوباره به این بخش از موزه بازگردانده بود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.