مرکز ملی فرش ایران

مسئول مرکز ملی فرش ایران:

نیازمند سلیقه‌سازی و خلق ارزش در زنجیره تولید فرش هستیم

مسئول مرکز ملی فرش ایران با اشاره به مشکلات حوزه فرش در زمینه‌های خلاقیت، نوآوری، فروش، طراحی، ارائه جنس و محتواسازی، گفت: باید در بخش طرح و نقش فرش ایرانی که خود خلاقیت است، سلیقه سازی و خلق ارزش کنیم.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور

فرحناز رافع روز شنبه در نخستین جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی در گیلان با اشاره به آشنایی با فرش تالش که قدمت زیادی دارد، گفت : اما امروز تالش را بیشتر با گلیم آن می شناسند نه فرش و سوال این است که تاکنون برای تجاری‌سازی و ویژند(برند) فرش این استان چه اقداماتی انجام شده است.

وی اضافه کرد: باید روی شهرت نقش و نگارهای فرش گیلان کار کرد و آن‌را در سطح منطقه‌ و سپس ملی و بین المللی ثبت کرد، جشنواره ها نیز با همین رویکرد برگزار می شوند تا خلاقیت فرش ایران به رخ جهانیان کشیده شود و این مهم زمانی میسر می شود که بتوانیم از ابزار نوین برای تبلیغات در حوزه فرش دستباف استفاده کنیم.

وی تبلیغات را عنصر مهم و عمده در تولید فرش دانست و افزود: پیشران صنعت فرش صادرات و فروش است این فروش تنها به داخل کشور ختم نمی شود بلکه باید نقطه ای دست یابیم و فرشی تولید کنیم که میلیونها دلار درآمد ارزی داشته باشد.

رافع استفاده از ابزارهای نوین تولید محتوا را حلقه گمشده زنجیره ارزش فرش دانست و گفت: در دنیای امروز با استفاده از هوش مصنوعی می توان هم تولید محتوا و هم ارزش افزوده ایجاد کرد. می توان در مدیریت شبکه های اجتماعی به راحتی فرش دستباف را معرفی کرد اما متاسفانه ازآن استفاده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ابزارهای نوین بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی کارها را راحت کرده است اما در کشورما جز بافت فرش روی سایر موارد آن کار چندانی نشده است و ما در اکثر مواقع در بازاریابی و فروش مشکل داریم لذا می طلبد کلاس هایی برای شیوه های نوین بازاریابی برگزار شود.

رافع با بیان اینکه تبلیغات هدفمند و هوشمندانه در حوزه فرش دستباف هزینه نیست، گفت: نباید تبلیغات را برای صرفه جویی حذف کرد بلکه در این بخش سرمایه گذاری محسوب می شود. باید از ظرفیت مدیران بازرگانی استان برای ایجاد شبکه بازرگانی استفاده کنیم.

به گفته وی، نیاز استان گیلان طرح و نقش نیست بلکه این استان به برنامه ریزی، روایتگری و ایجاد شبکه بازار نیاز دارد.

وی به مشکلات حوزه فرش در بخش های خلاقیت، نوآوری، فروش، طراحی، ارائه جنس و محتواسازی برای کالا اشاره کرد وگفت: باید در بخش طرح و نقش فرش ایرانی که خود خلاقیت است، باید سلیقه سازی و خلق ارزش کنیم.

مسئول مرکز ملی فرش ایران خاطر نشان کرد: جهان؛ ایران را با نام فرش دستباف می‌شناسد و نیاکان ما در این بخش خلق ارزش کرده اند اما ما نمی توانیم از آن استفاده کنیم باید فرش خود را با داستان و شناسنامه به فروش برسانیم اما نداشتن شناسنامه از مسائل جدی فرش ماست.

وی با انتقاد از آنکه تاکنون کسی از گیلان برای اخذ کارگزاری اقدام نکرده است، گفت: برای اینکه شناسنامه فرش داشته باشیم و ارزش آنرا در بازار افزایش دهیم باید برای فرش شناسنامه داشته باشیم.

رافع با اشاره به قدمت فرش ایران و گیلان گفت: با توجه به قدمت تاریخی فرش در این استان ارزیاب فرش نداریم لذا فرهیختگان استان با اخذ اعتبار نامه می توانند فرشی که تولید می شود را به صورت رسمی کارشناسی کنند. همچنین باید نظام ارزیابان تخصصی فرش داشته باشیم که مهر آنها حکمی بر اصالت فرش گیلان باشد.

وی از سازمان فنی حرفه ای خواست تا تعداد آزمون های ارزیابان را دراستان بیشتر کند و افزود: آنها می توانند پس از قبولی در آزمون و گذراندن مصاحبه در ستاد، مدرک ارزیابی رسمی بگیرند.

رافع برای راه اندازی خانه خلاق فرش در گیلان اعلام امادگی کرد و گفت: برای ثبت جغرافیایی فرش گیلان باید تلاش کنیم و با تجمیع ویژندهای کوچک در همکاری باهم ویژند خاص گیلان را ثبت ملی و جهانی کنیم. اگر خوشه فرش گیلان فعال شود بسیاری از مشکلات این بخش حل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با کمک پارک علم و فناوری، خانه های خلاق، سازمان فنی و حرفه ای و استفاده از جوانان می توان اتفاقات بزرگی برای فرش ایران و گیلان رقم زد.

در استان گیلان ۱۳ هزار قالی‌باف وجود دارد و سالانه ۵۱هزار متر مربع فرش در این استان بافته می شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.