موزه

اصفهان در انتظار موزه فرش

ست اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

اصفهان پایتخت فرهنگی ایران است نامش با صنایع‌دستی گره‌خورده و تاروپود این شهر را با هنر درآمیخته‌اند. اصفهان در همه هنرهای دستی بی‌نظیر و بی‌رقیب است

اصفهان پایتخت فرهنگی ایران است نامش با صنایع‌دستی گره‌خورده و تاروپود این شهر را با هنر درآمیخته‌اند. اصفهان در همه هنرهای دستی بی‌نظیر و بی‌رقیب است و مگر می‌شود حرف از صنایع‌دستی باشد و فرش دستباف را فراموش کرد.  اصفهان استانی منحصربه‌فرد در بافت فرش است و از دیرباز یک مرکز هنری به‌حساب می‌آمده. شاه‌عباس صفوی اولین کارگاه‌های متمرکز قالی‌بافی را در استان اصفهان تأسیس کرده و استفاده از طراحان بزرگ فرش به رشد قالی‌بافی اصفهان کمک بسیار کرده است. اصفهان،فلاورجان، نجف‌آباد، گلپایگان، نایین، نطنز، کاشان ،خوانسار، میمه و جوشقان از جمله شهرهایی هستند که بافت فرش و نقوش آنها منحصربه‌فرد و مشهور است. فرش کاشان نقوش هندسی و شکسته برگرفته از امارت‌های تاریخی دارد در میمه و جوشقان فرش‌ها درشت‌بافت هستند و فرش نائین نیز ریزبافت و نمایانگر حوصله و ذوق مردمان کویر است. به‌تازگی علاوه بر کاشان، نائین و اصفهان که فرش‌هایشان ثبت جهانی شده، مالکیت فکری فرش دستباف جوشقان قالی نیز ثبت جهانی شده است تا تعداد فرش‌های جهانی شده استان اصفهان به چهار برسد. بااین‌وجود استان اصفهان علی‌رغم پتانسیل بالا همچنان در انتظار تأسیس «موزه فرش» است.


«موزه فرش اصفهان» اسیر وعده وعیدهای بی‌سرانجامی است که از سال 1386  توسط مسئولان اتاق بازرگانی وقت استان مطرح شده و تا امروز همچنان در پیچ‌وخم وعده‌ها مانده است. قرار بود موزه فرشی در خور نام استان اصفهان ساخته شود و حتی  اساتيد فرش اصفهان قول همکاری و اهدای مجموعه‌های نفیس خود به این موزه را داده بودند ابتدا قرار بود، یکی از خانه‌های تاریخی اصفهان برای موزه فرش آماده شود که این موضوع به سرانجامی نرسید. در سال 1393 معاون وقت پژوهشي جهاد دانشگاهي واحد اصفهان اعلام کرده بود که مکانی برای موزه فرش اصفهان در طبقه زيرين ميدان امام علي (ع) طراحی شده است اما این وعده نیز تا امروز رنگ واقعیت به خود ندیده است تا استان اصفهان با وجود پتانسیل بالا و وجود فرش‌های موزه‌ای و نفیس زیادی که حتی صاحبانشان حاضرند آنها را برای نمایش عموم به موزه اهدا کنند مکانی برای ارائه هنر بی‌بدیل قالی‌بافی و فرش‌هایش نداشته باشد.

ایجاد موزه فرش نه‌تنها می‌تواند زمینه‌ای برای معرفی فرش‌های استان اصفهان به مردم و ترغیب آنها به حمایت از فرش ایرانی  باشد بلکه یکی از جذابیت‌های اصفهان برای گردشگران خارجی نیز خواهد بود. از میان این همه خانه تاریخی که برخی زیر خروارها خاک در حال تخریب هستند چرا موزه فرش اصفهان این همه‌سال منتظر فضایی برای به نمایش درآمدن بخشی از زیبایی‌های خود است؟ و چرا عزمی برای تأسیس موزه‌ای در خور شأن فرش‌های استان اصفهان که جهان از تماشایش شگفت‌زده است وجود ندارد؟

منبع: اصفهان امروز - راضیه چنگیز نائین اص

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.