فرش در جهان

قالی دستباف تاشپینار

تاریخ ثبت به عنوان نشان جغرافیایی: 01.09.1996

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

شهر تاشپینار (Taspınar) از توابع استان آکسارای واقع در منطقه آناتولی مرکزی ترکیه با جمعیتی حدود 3 هزار نفر، با قالی‌های دستباف ویژه‌ای که رنگارنگ ترین و متفاوت‌ترین قالی‌های منطقه به شمار می‌روند، شناخته شده است.
این قالی‌های ویژه که به قالی تاشپینار شهرت داشته و بر روی دستگاه‌های قالی‌بافی کوچک تولید می‌شوند، در سال 1996 با درخواست شهرداری تاشپینار در فهرست محصولات ثبت‌شده جغرافیایی ترکیه قرار گرفتند.

قالی تاشپینار که تا دهه 1960 توسط زنان با دستگاه‌های قالی بافی کوچک در خانه‌هایشان تولید می‌شد، به‌ویژه به دلیل داشتن طرح‌های زیبا، خوشرنگ و منحصر به فرد توجه گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده از این منطقه را به خود جلب کرد.

اساسی‌ترین ویژگی که قالی تاشپینار را از سایر قالی‌های دستباف متمایز می‌کند، توزیع مساوی نقوش هندسی و طرح‌های گل و گیاه در سطح قالی است. موهر به دست آمده از پشم دام‌های کوچک پرورش یافته در منطقه به عنوان نخ در تولید این قالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نخ‌ها نیز با رنگ‌های طبیعی و گیاهی رنگ می‌شوند. عموما رنگ‌های انتخابی برای قالی‌های با بافت دو گره و متراکم، سرمه‌ای روشن، قرمز تیره و سفید است. به ندرت از رنگ های سبز و زرد نیز استفاده می‌شود. سایز فرش هایی که در ابتدا در ابعاد کوچک تولید می‌شدند به دلیل تقاضای زیاد تا 4 متر مربع افزایش یافت.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.