میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

البرز و قزوین توان جذب بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را دارند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: استان‌های البرز و قزوین نقاط مشترک زیادی دارند و می‌توانند مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشند.

فریدون محمدی عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندیهای صنایع دستی و گردشگری استان‌های البرز و قزوین که در پارک ملی ایران کوچک برگزار شد، بیان کرد: امروز کشور ما به سمتی و سویی حرکت می‌کند که مطالبه‌گری‌ها در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است، در نتیجه دستگاه‌های متولی در این زمینه نیز نقش آفرینی بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: در کنار سازمان‌هایی که در گذشته در این زمینه وارد شده‌اند دستگاه‌های دیگر هم اکنون عهده دار نقشی شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز افزود: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی در این حوزه مهم ورود کرده و در بخش گردشگری و صنایع دستی زحمات زیادی را متقبل شده است که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی البرز در برگزاری چنین برنامه‌هایی همیشه فعال بوده و در حوزه صنایع دستی و گردشگری کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز و همکاران آنها به عنوان متولیان بخش خصوصی کارهای زیادی را پیش برده‌اند.

محمدی ادامه داد: گردشگری و صنایع دستی یک موضوع فرابخشی است، بی‌شک تعداد متولیانی که می‌توانند در این حیطه نقش آفرینی داشته باشند زیاد است و هر چه تعداد افراد و مجموعه‌های فعال در این عرصه را بیشتر کنیم به توسعه گردشگری و صنایع دستی کمک کرده‌ایم.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های میراث فرهنگی

وی عنوان کرد: بی شک در این عرصه تشکل‌ها و انجمن‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش مهم‌تری دارند که البته تعداد آنها در استان‌های البرز و قزوین کم نیست و امروز نیز در این مراسم و برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: امید است روزی برسد که گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی به منتهای توسعه برسد و به جایگاه مهم که جذب گردشگر داخلی و خارجی است برای کشورمان و به تبع آن البرز دست یابیم.

وی با این توضیح که استان‌های البرز و قزوین نقاط مشترک زیادی دارند و می‌توانند مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشند، بیان کرد: می‌خواهیم با اداره کل میراث فرهنگی قزوین بسته‌های مشارکتی سفر برای جذب هر چه بیشتر گردشگران را پیش ببریم، امیدواریم همکاری‌های مشترک اتاق بازرگانی استان‌های البرز و قزوین هم در این زمینه بیشتر شود.

باززنده‌سازی گلیم سنتی در کرج با استفاده از مواد بازیافتی

محمدی اظهار کرد: در اولین روز از نمایشگاه مشترک توانمندی‌های صنایع‌دستی و گردشگری البرز و قزوین و در حاشیه مراسم افتتاحیه از روند باززنده‌سازی گلیم سنتی با استفاده از مواد بازیافتی در کرج رونمایی شد.

وی بیان کرد: بر این اساس و به همت معاونت صنایع‌دستی و نیز در راستای حفظ و احیای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با حضور لعیا اکبری هنرمند جوان رشته گلیم‌بافی روند باززنده‌سازی این هنر اصیل آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز متذکر شد: هدف از احیای رشته‌های هنری منسوخ و فراموش شده سنتی علاوه بر ترویج و اشاعه آن، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی است.

وی متذکر شد: بافت گلیم با استفاده از مواد بازیافتی تکنیکی جدید در خلق اثر هنری است که زمینه نوآوری در این رشته را فراهم می‌کند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.