شرکت فرش آستان قدس رضوی

فرش به روایت اسناد تاریخی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به مناسبت روز ملی فرش، اسناد تاریخی فرش ایران و سیر تاریخی شکل‌گیری و فعالیت شرکت فرش آستان قدس رضوی بررسی شد.

در یکصد و شصت و هفتمین نشست سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با مشارکت شرکت فرش آستان قدس رضوی برگزار شد، تاریخ فرش ایران به روایت اسناد واکاوی گردید.

 

در این نشست که روز سه‌شنبه 23 خرداد 1402 در سالن جلسات مجتمع تولید شرکت فرش آستان قدس رضوی در کنه‌بیست برگزار شد، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی به تبیین اهمیت اسناد تاریخی در رفع ابهام از گذشته‌ها و حراست از داشته‌ها پرداخت و گفت: کند و کاو در اسناد تاریخی از یک سو به حفظ هویت تاریخی جامعه یاری می‌رساند و از دیگر سو به عبرت‌آموزی و درس‌اندوزی برای آینده می‌انجامد.

دکتر حمید کارگر با اشاره به سندسازی برخی از همسایگان در تصاحب تاریخ و فرهنگ ایران، توجه به پشتوانه‌های فرهنگی و میراث کهن از جمله فرش دستباف را ضروری دانست.

وی با ارایه برخی از اسناد تاریخی درباره فرش دستباف ایران گفت: این اسناد افزون بر آن‌که قدمت و دیرینگی فرشبافی در کشور ما را نشان می‌دهند، ذخیره‌ای غنی و گنجینه‌ای نامکشوف برای شناسایی اصالت‌ها، هنرورزی‌ها، تجربه‌اندوزی‌ها و حال و هوای این هنر- صنعت در گذشته هستند.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در ادامه با نمایش برخی از اسناد مرتبط با فرش‌های حرم مطهر رضوی در دوره پهلوی و کاستی‌های ذکر شده در این اسناد، به تبیین فلسفه تأسیس شرکت فرش پرداخت و دغدغه‌های حفظ کیفیت و خرید و فروش در آن روزگار را مهم برشمرد.

شایان ذکر است در این نشست از قدیمی‌ترین اسناد فرش‌های حرم مطهر رضوی با قدمت بیش از 400 سال نیز رونمایی شد.

 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در یکصدو شصت و هفتمین جلسه سه شنبه فرهنگی در شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ سند با موضوع فرش حرم از دوره صفویه تا الان وجود دارد که قدیمترین این سند مربوط به ۴۲۳ سال پیش (۱۰۲۱) در مرکز اسناد وجود دارد . 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی گفت: نذر، وقف و سفارش آستان قدس رضوی ۳ راه برای تامین فرش حرم می‌باشد که قدیمترین سند برای سفارش فرش به سال ۱۰۲۲ می‌رسد که آستان ۹ تخته جاجیم برای اطراف ضریح مطهر تهیه کرده است. 
وی افزود: یکی از قدیمترین اسناد مربوط به اهدا یک تخته نمد توسط زائری از خراسان جنوبی به حرم مطهر رضوی است .سالانه ۴ هزار متر مربع فرش دستباف در شرکت فرش آستان قدس رضوی تولید میشود و بیش از ۵۰۰ قالیباف در این مجموعه مشغول بکار هستند.

در پایان اعضای مرکز اسناد کتابخانه مرکزی آستان قدس و دیگر مهمانان این نشست از فرایند تولید فرش در مجتمع شرکت فرش آستان قدس رضوی بازدید کردند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.