میراث فرهنگی

در مسیر ثبت جهانی بافته‌های داری هنرمندان روستایی و عشایری سمیرم

سایت اطلاع رسانی فرش ایران-کارپتور

 

سفر مهندس سید عزت‌الله ضرغامی به استان اصفهان در روز جهانی صنایع‌دستی نویدبخش ثبت جهانی هنرهای دستی و سنتی هنرمندان روستایی و عشایری شهرستان سمیرم در حوزه بافته‌های داری بود.

در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال بود که معاونت  صنایع‌دستی کشور از اجرای طرحی مبتکرانه در خصوص برنامه‌های هفته صنایع‌دستی خبر داد.

 

مریم جلالی دهکردی در خصوص این طرح چنین اظهار داشت که امسال و در راستای شکستن انحصار در برگزاری برنامه‌های هفته پاسداشت صنایع‌دستی در یک نقطه مشخص، تلاش می‌شود تا برنامه‌های هفته صنایع‌دستی با همکاری استان‌های مختلف برگزار شود، لذا بر این اساس، نقطه آغازین برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در خردادماه ۱۴۰۲ خورشیدی استان اصفهان و شهر تاریخی اصفهان به‌عنوان دومین شهر جامع صنایع‌دستی جهان برگزیده شد.

 

انتخاب این شهر تاریخی به‌عنوان آغازگر برنامه‌های هفته صنایع‌دستی، نویدبخش رخدادهای ارزشمندی برای مردم پهنه فرهنگی اصفهان بزرگ به شمار می‌رفت که از آن جمله می‌توان به تلاش برای ثبت جهانی هنرهای دستی و سنتی عشایر و روستاییان شهرستان سمیرم اشاره کرد.

 

با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، میهمان ویژه‌برنامه‌های روز جهانی صنایع‌دستی در اصفهان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی بود. بر این اساس و بر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مهندس ضرغامی در بخش اول سفر یک‌روزه خود به استان اصفهان، میهمان مردم خونگرم شهرستان سمیرم بود. این شهرستان به‌عنوان جنوبی‌ترین شهرستان استان اصفهان در امتداد محور تاریخی و مواصلاتی شمال به جنوب کشور واقع‌شده و با استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس هم‌مرز است.

 

بخش وردشت این شهرستان ۵۴ روستا و ۱۴ تیره عشایری از هم‌وطنان ایل قشقایی را در برمی‌گیرد که از گذشته‌های دور تاکنون بخشی از مردم این منطقه به امر تولید صنایع‌دستی به‌ویژه در حوزه بافته‌های داری همچون: گلیم، گبه، نمد و انواع فرش‌های با طرح‌های عشایری مشغول هستند.

 

یکی از مهم‌ترین مراکز صنایع‌دستی منطقه وردشت، روستای زیبای مهرگرد است که در دل کوه‌های زاگرس واقع‌شده است. مردم این روستا عمدتاً یا از مردم محلی و یا عشایر ایل قشقایی و از طایفه دره شوری هستند. این روستا به‌واسطه حضور نزدیک به ۲۵۰ هنرمند صنایع‌دستی که در حوزه نساجی سنتی فعالیت می‌کنند و به‌واسطه تنوع تولید درزمینهٔ بافته‌های داری همچون جاجیم، گلیم و قالیچه در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان اولین روستای استان اصفهان در فهرست میراث ملی به ثبت رسید. با این وصف وجود بیش از ۵۰۰ نفر هنرمند صنایع‌دستی در منطقه وردشت و تولید محصولات متنوع که در قبل اشاره شد، لزوم توجه بیشتر به این منطقه به‌منظور ثبت جهانی فعالیت‌های مردم را در حوزه صنایع‌دستی در دو حوزه روستایی و عشایری را الزام‌آور می‌نماید.

 

با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده جهت آغاز برنامه‌های هفته صنایع‌دستی کشور از استان اصفهان، با مشورت معاونت محترم و همکاران معاونت صنایع‌دستی کشور، چنین تصمیم‌گیری شد که توان بالقوه مردم منطقه هم‌زمان با سفر وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان اصفهان که اتفاقا با حضور دکتر سعدالقدومی رئیس سازمان جهانی صنایع‌دستی توأم بود، مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد، لذا پس از بازدیدهای میدانی و بررسی‌های صورت گرفته، با توجه به محدودیت زمانی سفر وزیر محترم میراث‌فرهنگی به استان اصفهان، تمامی هنرمندان منطقه وردشت که تعداد آن‌ها به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید با حضور در کمپ گردشگری عشایری چاپار، محصولات خود را در حوزه بافته‌های داری که ۱۲ رسته صنایع‌دستی را در رشته‌های نساجی سنتی در برمی‌گرفت در معرض نگاه وزیر محترم و کارشناسان ارشد حوزه صنایع‌دستی کشور قراردادند.

 

تمامی این آثار بر اساس کارکرد هر ایل و طایفه عشایری و یا مردم روستاهای منطقه وردشت در چادری جداگانه ارائه شد و درنهایت مهندس ضرغامی پس از بازدید از تمامی این آثار که به مدت بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، در سخنرانی مبسوطی برای مردم منطقه وردشت که به‌صورت زنده از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، وعده داد تا پرونده ثبت جهانی بافته‌های داری مردم خونگرم و غیور منطقه وردشت سمیرم را با رایزنی همکاران معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه و رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی که میهمان وزارت میراث‌فرهنگی بود تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری نماید، زیرابه اعتقاد ایشان ثبت جهانی فعالیت‌های هنری این مردم غیور نقش مهمی در تولید و عرضه بهینه این محصولات و توسعه اقتصاد هنری برای مردم این منطقه ایفا خواند کرد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.